Yahoo gaat samenwerken met krantenuitgevers

NEW YORK - Yahoo heeft met minstens zeven grote Amerikaanse krantenuitgevers een overeenkomst gesloten, waardoor zij personeelsadvertenties kunnen plaatsen op de vacaturebank van Yahoo. Ook gaat Yahoo zoekfuncties voor de internetedities van meer dan 150 kranten verzorgen.

Dat maakte het Amerikaanse internetbedrijf maandag bekend.

De krantenuitgevers vertegenwoordigen regionale dagbladen uit 38 Amerikaanse staten. Het gaat daarbij onder meer om titels als The San Francisco Chronicle, The Dallas Morning News en The San Jose Mercury News. Binnen de overeenkomst kunnen in de kranten banenadvertenties worden verkocht die ook op de banensite HotJobs van Yahoo kunnen worden geplaatst.

Nieuwssite

Verder is afgesproken dat de kranten technologie van Yahoo gaan gebruiken om advertenties op hun internetuitgaven te plaatsen. Ook worden artikelen uit die kranten verspreid op de nieuwssite van Yahoo en andere websites. De overeenkomst heeft een looptijd van vijf jaar.

Yahoo wil met de overeenkomst de positie van zijn banensite in Noord-Amerika versterken. HotJobs heeft daar een marktaandeel van 9 procent, tegen 32 procent van marktleider CareerBuilder en 31 procent van nummer twee Monster Worldwide.

Oplagecijfers

De kranten hopen op hun beurt met de samenwerking meer advertentie-inkomsten te genereren. De oplagecijfers van Amerikaanse kranten staan al tijden ernstig onder druk, vooral door het verlies van lezers aan media op het internet. Daardoor lopen de inkomsten uit de verkoop van advertenties sterk terug.

Tip de redactie