Otto-klanten verenigen zich in stichting

AMSTERDAM - Klanten van postorderbedrijf Otto volharden in hun eis dat het bedrijf ze een breedbeeldtelevisie levert voor 99 euro. Ze hebben zich verenigd in de stichting Postwanorder, die een advocaat op Otto heeft afgestuurd.

Otto bood de televisie in oktober op de website voor nog geen honderd euro aan, terwijl het toestel eigenlijk zo'n twaalfhonderd euro moet kosten. Volgens Otto ging het om een systeemfout in de database die de website aandrijft, die slechts door het moederbedrijf in Duitsland kon worden opgelost. Dat duurde bijna een week.

In de tussentijd trachtten honderden mensen van de 'aanbieding' gebruik te maken. Toen de fout in de publiciteit kwam, bestelden sommige handelaren zelfs tientallen exemplaren van de televisie.

Otto heeft laten weten de bestellingen niet te zullen uitvoeren. Het beroept zich daarbij op de leveringsvoorwaarden, die een voorbehoud maken voor "druk-, zet- en programmeerfouten". De klanten nemen geen genoegen met die uitleg, vooral omdat de verkeerde prijs dagenlang op de site bleef staan.

Advocaat

De stichting heeft Otto via haar advocaat gesommeerd de televisies alsnog te leveren. Als Otto volgende week niet op dat verzoek in gaat, beraadt de stichting zich op verdere juridische stappen.

Otto wil niet inhoudelijk op de kwestie reageren. Het bedrijf heeft de zaak eveneens aan zijn advocaat overgedragen.

Tip de redactie