AMSTERDAM - De algemene voorwaarden waarop postorderbedrijf Otto zich bij bestellingen beroept, zijn niet van toepassing, meent ICT-jurist Steven Ras. Maar dat wil niet zeggen dat klanten die afgelopen week voor 99 euro een lcd-televisie kochten, recht hebben op het apparaat.

Otto bood de lcd-televisie van Philips vorige week aan voor 99 euro, elfhonderd euro minder dan de echte prijs. Volgens het bedrijf gaat het om een fout in het computersysteem: de prijs van de televisie was verwisseld met die van een bijpassende wandsteun.

Handelaren

Het duurde bijna een week voordat de vergissing kon worden hersteld. In de tussentijd trachtten honderden klanten gebruik te maken van de "aanbieding". Nadat de fout in de publiciteit kwam, bestelden ook handelaren grote aantallen televisies - in één geval zelfs 93 stuks.

Veel klanten eisen dat de televisies gewoon geleverd worden, maar Otto heeft laten weten de bestellingen niet te zullen uitvoeren. Het bedrijf beroept zich daarbij onder meer op de algemene voorwaarden, waarin druk-, zet- of programmeerfouten worden voorbehouden.

Niet van toepassing

Steven Ras van ICTRecht denkt echter dat die voorwaarden niet van toepassing zijn. Webwinkels zijn verplicht hun klanten de algemene voorwaarden "juist ter hand te stellen". Dat betekent dat ze die, voordat de koop wordt gesloten, op een gemakkelijke manier moeten kunnen opslaan, bijvoorbeeld als PDF-bestand. Bij Otto is dat niet het geval: de voorwaarden zijn alleen op de website te zien. Omdat ze in een popup-venster worden getoond, krijgen klanten die popups in hun browser blokkeren, de voorwaarden zelfs helemaal niet onder ogen.

Volgens Ras speelt dat probleem bij het overgrote deel van de webwinkels. Klanten zijn in zo'n geval niet aan de voorwaarden gebonden. Wie via internet een abonnement afsluit, hoeft zich dan bijvoorbeeld niet te houden aan een opzegtermijn.

Kennelijke vergissing

Toch moeten klanten die een goedkope televisie hebben besteld zich niet rijk rekenen. Volgens Juliette Oolders van de Consumentenbond lag het voor de hand dat er sprake is van "kennelijke vergissing", en volgens de wet hoeft de koop dan niet door te gaan - ongeacht de algemene voorwaarden. "Vergelijk het met een verkeerd geprijsd artikel in de etalage van een echte winkel."

Ras is het met haar eens. "De consument mag eigenlijk niet verwachten dat je zo'n televisie tegen die prijs kunt kopen," zegt hij. Dat de foute prijs bijna een week op de site heeft gestaan, noemt hij evenwel "ongelooflijk". Hij denkt dat gedupeerde klanten met die kritiek wellicht een punt hebben.

Wie de televisie pas heeft besteld nadat bekend werd dat het om een fout ging, heeft geprobeerd misbruik te maken van de situatie. Die mensen maken volgens Ras geen schijn van kans als het tot een procedure komt. "Wie écht niet wist dat de prijs een vergissing was, kan het misschien proberen," zegt hij voorzichtig.