AMSTERDAM - De verkopen via het web stijgen nog steeds. Aan reizen wordt het meestuitgegeven. In de eerste zes maanden van 2002 hebben de Nederlandseinternetgebruikers 86% meer gekocht via het internet, zo blijkt uit cijfers vanonderzoeksbureau Blauw.

Over de eerste zeven maanden van dit jaar is er al 445miljoen euro besteed op internet, per aankoop zijn de bestedingen 25% hoger danvorig jaar. Momenteel bedraagt de gemiddelde besteding op het web 198 euro perkoper. Er zijn 2,25 miljoen Nederlanders die wel eens iets online kopen.Voornamelijk hebben zij interesse in reizen, hard- en software, boeken en cd`s.

Daarnaast oriënteren mensen zich vaak op het net alvorens een grote aankoop tedoen, zoals een auto of vaatwasser. In het eerste kwartaal van 2002 is er ruim miljoen euro besteed bij de digitale reisorganisaties.

ElmarReizen.nl ishet populairste online-reisbureau en staat bovenaan in de top-5 van bestereissites van JungeRating. Op twee staat Lastminutes.com, een site die eigendomis van D-reizen. Op internet is de populairste betaalwijze nog steeds deacceptgirokaart met 48%, gevolgd door telebankieren/girotel (21%), automatischeafschrijving (9%), creditcard (8%) en via de betaaltelefoon (5%).