MAARSSEN - Bedrijven die gespecialiseerd zijn in de verkoop van vakanties via het internet presteren aanzienlijk beter dan het gemiddelde in de reisbranche. Dat blijkt uit een eigen onderzoek van Reisrevue, het vakblad voor de reisindustrie.

Samen boekten de online-reisbedrijven in 2005 een omzet van 572 miljoen euro, 16 procent meer dan in 2004. Daarmee doen ze het een stuk beter dan het gemiddelde van de top 50 van de Nederlandse reisbranche. De omzet van deze ondernemingen nam af met 0,1 procent.

TUI

De top 50 wordt net als vorig jaar aangevoerd door TUI, bekend van merken als Holland International, Arke en Kras. Dit concern zag de omzet vorig jaar met 10 procent stijgen naar ruim 1,2 miljard euro. OAD bleef nummer twee met een omzet van 784 miljoen euro en 7 procent groei. Nummer drie Thomas Cook zag de omzet met 2,2 procent dalen naar 700 miljoen euro.

Reisrevue vroeg de ondernemingen ook naar hun prognose voor het lopende boekjaar 2006. De bedrijven zijn voorzichtig optimistisch gestemd en verwachten een gemiddelde omzetgroei van 3 procent.