Online kieswijzer meet sociale standpunten partijen

AMSTERDAM - Vakcentrale FNV heeft vrijdag een stemtest op internet in gebruik genomen waarmee politieke partijen beoordeeld kunnen worden op hun sociaal economische standpunten. Dat liet de FNV vrijdag weten.

Bij FNV's Kieswijzer 2006 kunnen kiezers de voorstellen van zes partijen beoordelen op thema's als sociale zekerheid, koopkracht en zorg. Bij het invullen van de kieswijzer moeten geen stellingen maar pakketten worden beoordeeld, op zeven verschillende beleidsterreinen. Het is mogelijk extra gewicht te geven aan een bepaald thema en ook kunnen mensen partijen bij voorbaat uitsluiten.

In de kieswijzer zijn alleen de politieke partijen opgenomen die in de peiling van Interview/NSS minimaal vijf zetels krijgen. Dat zijn momenteel het CDA, de PvdA, de VVD, SP, GroenLinks en de ChristenUnie.

De bond benadrukt dat de kieswijzer geen stemadvies geeft. Veel thema's komen niet voor in de keuzemogelijkheden en ook allerlei emotionele factoren spelen een rol bij iemands partijkeuze, stelt de bond.

Tip de redactie