AMSTERDAM - Consumenten met klachten over telemarketing kunnen sinds maandag terecht op de website ConsuWijzer. Telecom-waakhond Opta gaat aan de hand van deze klachten bekijken of bedrijven inderdaad de regels overtreden. Zij kunnen rekenen op boetes van maximaal 450.000 euro, meldt de Opta.

Organisaties mogen consumenten ongevraagd telefonisch benaderen voor een commerciële of ideële aanbieding. Dat is anders dan bij e-mail. Maar organisaties moeten de gebelde personen wel altijd de mogelijkheid bieden om aan te geven dat ze niet meer gebeld willen worden. Daar moeten de bedrijven zich dan ook aan houden.

Ook moeten bedrijven zich houden aan de afmeldingen bij de stichting Infofilter. Daar kunnen consumenten aangeven dat ze niet meer willen worden gebeld door de bij de stichting aangesloten instanties.

Formulier

De Opta heeft klachten van consumenten nodig om te kijken hoe groot de irritatie is, zegt Opta-voorzitter Chris Fonteijn. "Andersom weet de consument met de website ook sneller waar hij terecht kan met zijn klacht." Op de internetsite staat een speciaal formulier voor klachten over telemarkting.

ConsuWijzer.nl werd eind vorige maand gelanceerd en is een gezamenlijke internetsite van de Opta, de Nederlandse Mededingingsautoriteit en de Consumentenautoriteit. Die laatste instantie begint officieel in januari. Alle drie de instellingen zijn onderdeel van het ministerie van Economische Zaken.