Nieuwe media rukken op in verkiezingscampagne

DEN HAAG - Over veertig dagen gaat Nederland naar de stembus om een nieuwe Tweede Kamer te kiezen. De verkiezingscampagne van de politieke partijen draait dezer dagen al op volle toeren en internet lijkt daar een steeds belangrijkere rol in te gaan spelen.

Tijdens de campagne draait het al lang niet meer alleen om de zaaltjes in het land of de zeepkist waar de achterban wordt toegesproken. De laatste campagneweken voor 22 november domineren de lijsttrekkers de programma's op radio en tv en ook een nieuwe medium als internet is inmiddels een geliefd campagne-instrument.

Zo vertelt VVD-leider Mark Rutte elke ochtend via de webcam over zijn belevenissen van die dag, biedt GroenLinks-leider Femke Halsema humoristische teksten die gedownload kunnen worden voor de navigatiesystemen in de auto en houden veel lijsttrekkers een dagboek bij op hun website. Vooral SP-voorman Jan Marijnissen weet de surfende kiezer dagelijks goed te bereiken met zijn uitgesproken mening.

Ook op het digitale vriendennetwerk Hyves is politiek Den Haag goed vertegenwoordigd. De profielsite heeft alle hyvende politici samengebracht op een aparte pagina.

Tip de redactie