Kwart Nederlandse huishoudens kijkt digitaal tv

AMSTERDAM - Digitale televisie maakt in Nederland een snelle groei door. In het tweede kwartaal steeg het aantal huishoudens dat aangesloten was op digitale televisie tot 1,8 miljoen. Dat is een toename van ruim 50 procent. Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerd onderzoek van Interview NSS.

Vooral digitale televisie van KPN was in trek onder consumenten. Maar ook kabelaars profiteerden van de populariteit. Kabelbedrijven en KPN zijn in een hevige concurrentiestrijd verwikkeld om de televisiekijker.

Interview NSS denkt overigens niet dat de sterke groei zich in de rest van 2006 doorzet. Veel van de 2000 ondervraagde consumenten gaven aan niet over te stappen van de traditionele kabel op digitale tv. Volgens onderzoeker Robert Schueler van Interview NSS heeft dat te maken met een "seizoenseffect". "Mensen zijn vooral aan het begin van het jaar bezig met overstappen."

Uit het onderzoek van het bureau kwam verder naar voren dat meer huishoudens in het tweede kwartaal zijn gaan bellen via de internet- of kabelaansluiting. Inmiddels belt 23 procent van de huishoudens op deze manier. Hoewel veel Nederlanders de vaste lijn van KPN opzeggen, blijft het concern wel marktleider.

Tip de redactie