AMSTERDAM - Een deel van de Postbank-klanten heeft de afgelopen dagen niet of nauwelijks kunnen internetbankieren. Dinsdagmorgen werd het probleem volgens de bank definitief opgelost.

De problemen begonnen donderdagavond, maar leken vrijdag opgelost. Zaterdag waren de websites postbank.nl en mijnpostbank.nl voor een deel van de klanten echter weer niet of nauwelijks te bereiken. Zondag leek het probleem wederom opgelost, om maandag weer de kop op te duiken.

"We hebben de oorzaak kunnen achterhalen en maatregelen genomen", zegt woordvoerder Harold Reusken. "Sinds dinsdagmorgen krijgen we dan ook geen klachten meer."

Scenario's

Het probleem dat de storingen veroorzaakte had te maken met de netwerkverbindingen. "Het heeft tijd gekost om het probleem te achterhalen. We waren in de veronderstelling dat het opgelost was, dus toen dat niet zo bleek te zijn moesten we andere scenario's bekijken. We gaan er vanuit dat het nu echt opgelost is."

Vijf tot tien procent van de 2,5 miljoen klanten die gebruikmaken van internetbankieren had volgens Reusken last van het probleem. "Maar deze maken natuurlijk niet allemaal tegelijk gebruik van de dienst en hebben er dus niet allemaal last van gehad." Volgens Reusken maken 600.000 tot 700.000 klanten per dag gebruik van internetbankieren.

Pinnen

Het zit klanten van de Postbank de laatste tijd niet mee. Vorige maand konden zij bijna een dag lang niet pinnen door een stroomstoring. Ook internetbankieren was toen onmogelijk.