AMSTERDAM - Nu de populariteit van internetbellen in rap tempo toeneemt, beginnen ook de klachten over de soms torenhoge tarieven naar boven te komen. XS4ALL wil dat de Opta zich ermee gaat bemoeien.

Sinds enige tijd biedt XS4ALL een dienst aan waarbij abonnees voordelig naar vaste en mobiele nummers vanaf de pc kunnen bellen. De provider gebruikt hiervoor nummers die beginnen met 087. Voor de consument is het handig dat hij dit nummer overal op de wereld kan gebruiken.

Probleem is echter wel dat voor het bellen naar de 087-nummers geen vaste gesprekstarieven zijn toegekend. Hierdoor kan het voorkomen dat iemand die naar een voip-nummer van een abonnee van XS4ALL belt, torenhoge tarieven moet betalen.

Opta

Simon Hania van XS4ALL erkent het probleem. "Wij zijn echter vooralsnog gebonden aan deze nummers, dus we kunnen niet anders. "Zelf berekenen we een laag groothandelstarief door aan de andere telecomproviders, Zij geven dat voordeel echter lang niet altijd door aan hun eigen klanten die onze 087-nummers kiezen", aldus Hania. Alleen het moederbedrijf van XS4ALL, KPN, hanteert volgens de technisch directeur lagere tarieven.

Hania vindt dat de Opta in actie zou moeten komen tegen de onduidelijkheid rondom de voip-tarieven. Zelf kan de provider echter geen klacht indienen bij de waakhond. "Maar als een consument dat doet, juich ik dat alleen maar toe." Verder zegt XS4ALL te wachten op het moment dat 085-nummers beschikbaar komen, die standaard tegen nationaal tarief te gebruiken zijn. "We hebben ze al aangevraagd, maar kunnen ze nog niet uitdelen om een aantal procedurele redenen."

Misleiding

De Opta stelt desgevraagd dat zij zich niet bezighoudt met het reguleren van de 087-tarieven. Wel zijn het nummers die gebruikt zouden kunnen worden om mensen te misleiden, aldus een zegsvrouw.