Jongeren MSN-en het liefst

AMSTERDAM - Jongeren besteden hun vrije tijd steeds vaker op het web. Gemiddeld is de jeugd ruim 2,5 uur per dag online, zo blijkt uit onderzoek van Newrulez Research & Marketing.

De internettende jeugd zit vooral achter MSN. Maar liefst 81 procent van de jongeren is dagelijks op het populaire messenger netwerk te vinden. Dat de meeste jongeren daar een aardige vriendenkring onderhouden blijkt uit de gemiddeld 113 contactpersonen in hun Messenger-lijst.

MSN-en is zeker niet het enige wat jongeren doen als zij zich op het web begeven. Populaire bezigheden zijn ook mailen (70 procent), websites bezoeken (60 procent) en muziek downloaden (35 procent). Een kleine 25 procent schakelt de hulp van het www in voor het opzoeken van informatie voor school of houdt een eigen pagina of site bij.

Gezinszenders

Televisiekijken is ook nog steeds populair als vrijetijdsbesteding. Daarbij gaat de voorkeur over het algemeen niet zoals verwacht uit naar muziekzenders, maar prijken gezinszenders als RTL 4 en Net 5 bovenaan de lijst favorieten. Daarna volgen met enige afstand TMF en MTV.

Jongeren hebben de tv gemiddeld 2,5 uur per dag aanstaan, maar kijken slechts 1 uur en 42 minuten bewust naar het beeldscherm. De televisie staat vaak op de achtergrond aan terwijl er geïnternet wordt.

Mobieltje

Ook gadgets vinden gretig aftrek bij de jeugd. Zo heeft bijna iedere jongere (98 procent) een mobieltje en luistert zo’n 78 procent naar zijn iPod of mp3-speler. Bijna 60 procent maakt gebruik van een webcam. De gemiddelde jongere belt 24 minuten per dag en verstuurt 5 sms'jes.

Voor het onderzoek zijn 1.300 jongeren tussen de 15 en 24 jaar over hun mediagedrag en -gebruik ondergevraagd.

Tip de redactie