AMSTERDAM - De muziek- en filmindustrie mag geen gebrekkige producten op de markt brengen, vindt de Consumentenbond. Mensen die legaal van muziek en film willen genieten, zouden tegen allerlei problemen aanlopen. De bond startte vrijdag een campagne over digitale auteursrechten.

De entertainmentbranche brengt volgens de bond – bijvoorbeeld om kopiëren tegen te gaan - producten en diensten op de markt die gebrekkig zijn en veroorzaakt daarmee dat mensen hun toevlucht zoeken tot illegaal aanbod. De organisatie eist dat de muziek- en filmindustrie de producten en diensten die niet voldoen aan de wet van de markt haalt en met een goed aanbod komt.

De Consumentenbond noemt tal van voorbeelden van 'consumentenleed': Liedjes die je bij iTunes gekocht hebt, kun je niet op de populaire mp3-speler van Creative afspelen. MusicStore, die als legale site wordt gepresenteerd maar zich niet houdt aan de wet, zou vooraf niet vertellen over de beperkingen die in zijn liedjes zit ingebakken.

DVD

Een dvd via internet bij een Amerikaanse webwinkel gekocht is hier niet af te draaien of een specifiek album van een Amerikaanse artiest is voor een Nederlander bij een Amerikaanse webwinkel niet te downloaden. De populaire recente film Harry Potter te downloaden bij de Free Record Shop zou allerlei beperkingen hebben.

De bond vreest dat de problemen in de toekomst alleen maar toe zullen nemen. Hierbij denkt de bond aan de discussie die op dit moment loopt over de kopieerbeveiliging die met het televisiesignaal gaat worden meegezonden.

NVPI

Nederlandse branchevereniging voor de muziekindustrie (NVPI) reageert geërgerd op de campagne. In een reactie geeft de NVPI toe dat consumenten soms problemen ondervinden, maar vindt dat de Consumentenbond niet de confrontatie moet aangaan met de muziek- en filmindustrie. De NVPI legt de schuld bij de bedrijven die de downloads beveiligen.

De NVPI wijst op initiatieven zoals Emusic, Digileen, Surf2music en SpiralFrog. Volgens de brancheorganisatie bewijzen dergelijke diensten dat de entertainmentbranche hard werkt aan consumentvriendelijke diensten.