AMSTERDAM - Steeds vaker worden consumenten de dupe van fraude bij het registreren van een domeinnaam. In het afgelopen jaar zijn veel onwetende consumenten voor een aanzienlijk bedrag gedupeerd. Dat blijkt uit gezamenlijk onderzoek van domeinregistreerder 12Register.com en hostingprovider YourHosting.nl

Uit het onderzoek blijkt dat de laatste tijd steeds meer voorbeelden van fraude met domeinnamen bekend zijn. Zo benadert het bedrijf 'Global Administration' uit Amsterdam houders van .nl domeinen telefonisch met de 'waarschuwing' dat een mogelijke concurrent een soortgelijke domeinnaam heeft aangevraagd. Vervolgens biedt het bedrijf aan snel het desbetreffende domein te registereren. Vaak voor exorbitant hoge bedragen.

Michaël van Es van YourHosting laat weten deze klacht de laatste weken regelmatig te hebben gehoord. "Het bedrijf 'European Domains and Trademarks' houdt zich met dezelfde praktijken bezig. Mogelijk opereren ze tevens onder andere bedrijfsnamen, maar het verhaal is steeds hetzelfde."

SIDN

De Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) liet in augustus al weten enkele tientallen klachten te hebben binnengekregen over dergelijke praktijken. Volgens SIDN worden vooral bedrijven benaderd en doen sommige fraudeurs zich voor als medewerker van de stichting.

YourHosting heeft alle klachten doorgespeeld aan SIDN, maar volgens het bedrijf zou SIDN te weinig grond hebben om juridisch op te treden. SIDN roept hostingproviders en consumenten dan ook op om de klacht te melden op het landelijk meldpunt voor advertentiefraude en acquisitiefraude (www.fraudemeldpunt.nl).

Probleem

Zelfs het controleren van de beschikbaarheid van een domeinnaam op een 'verkeerde' website kan al een probleem opleveren. Er zijn bedrijven die na een dergelijke controle het domein direct registreren. De consument is dan verplicht om klant te worden bij dit bedrijf, vaak tegen extreem hoge tarieven.

Volgens YourHosting moet de consument goed opletten alvorens in zee te gaan met een provider. "Het is verstandig om eerst te controleren of een provider goed is aangeschreven. Een gelikte website zegt niet altijd alles", aldus Van Es.

Ervaringen

Consumenten kunnen bijvoorbeeld terecht op www.webselect.nl of www.webhosters.nl. Op deze onafhankelijke websites staan de persoonlijke ervaringen van andere consumenten vermeld. Ten tweede raadt van Es aan om eerst telefonisch contact met de provider in kwestie op te nemen alvorens een bestelling te plaatsen. Zodoende kan men zichzelf er van overtuigen dat het veilig is om zaken te doen met de betreffende provider.