DEN HAAG - Het telecombedrijf KPN introduceert een nieuw mobiel merk in Nederland, speciaal bedoeld voor Turken. Zij kunnen met Ay Yildiz goedkoper naar Turkije bellen en tegen een lager tarief met vaste nummers in Duitsland en België bellen, omdat daar veel Turken wonen.

Dat heeft een woordvoerder van KPN gezegd. KPN voert in Duitsland en België het merk Ay Yildiz al, waar het een succes is. Het telecomconcern gaat in Nederland de concurrentie aan met twee andere operators, Ortel en Lebara. Die richten zich niet specifiek op Turken, maar op alle allochtonen. Het doel is om marktleider te worden, aldus de zegsman van KPN maandag.

KPN denkt met Ay Yildiz een "interessante winst" te kunnen behalen. Als het merk aanslaat, wil de onderneming andere allochtone gemeenschappen bedienen. Het concern heeft nu geen zicht op hoeveel Turkse klanten het heeft.

Succesvol

De telecomoperators Ortel en Lebara hebben allebei geen eigen netwerk, maar maken gebruik van dat van KPN. Volgens het onderzoeksbureau Telecompaper zijn de bedrijven zeer succesvol, omdat ze de doelgroepen beter weten te benaderen dan traditionele bedrijven als KPN. Beide ondernemingen hebben meer dan 100.000 klanten. "Dat is heel goed gezien de omvang van de populatie", zei directeur Ed Achterberg van Telecompaper.

Ortel heeft winkels in Nederland in een aantal grote steden, waaronder Den Haag, Rotterdam en Amsterdam. Lebara adverteert volgens Telecompaper in gebieden waar veel allochtonen wonen.