AMSTERDAM – Voor een online verkiezing voor de beste webwinkel van Nederland heeft Bol.com via een uitgebreide mailing zijn klanten opgeroepen hun stem uit te brengen in een verkiezing voor de beste webwinkel van Nederland. Dit tot verbazing van de organisatie.

Via de site Bestewinkelketen.nl worden internetters opgeroepen hun stem uit te brengen. Deze nieuwe verkiezing, waarvan de uitslag in november wordt bekendgemaakt, is een initiatief van Elsevier Retail, Q&A Research & Consultancy en Zibb Retail. De organisatie heeft de laatste dagen diverse klachten gekregen over een mailing die Bol.com heeft verstuurd.

"Bol.com is genomineerd voor beste webwinkel! Is bol.com jouw favoriet? Breng dan binnen vijf dagen je stem uit en je volgende bestelling wordt gratis verzonden", zo mailde de online winkel onlangs aan zijn klanten. De organisatie is niet blij met deze actie.

Betreuren

"De verkiezing van de beste winkelketen is een objectieve beoordeling van Nederlandse consumenten van hun winkelketens en daarbij past een sturende mailing als die van Bol.com niet", zo mailt de organisatie aan deelnemers die over Bol.com klagen. Volgens Q&A Research zou de directie van Bol.com deze actie inmiddels eveneens betreuren.

Volgens Daniel Ropers van Bol.com valt dat wel mee en is er sprake van een storm in een glas water. “Het enige wat we wilden, is zoveel mogelijk mensen te laten meedoen aan de verkiezing. Ze hoeven helemaal niet speciaal op ons te stemmen. De organisatie moet alleen maar blij zijn met zoveel extra aandacht.”

Ropers schat dat er zo’n 50.000 extra stemmen via Bol.com zijn gekomen. Overigens zijn dit volgens hem geen cruciale stemmen omdat Bol.com via 10.000 eerdere stemmen al op de shortlist was terechtgekomen.

'Sturend'

Frank Quix van Q&A houdt tegenover NU.nl echter vol dat er wel degelijk sprake was van een sturende mail. “Dat was niet handig van Bol. Andere ketens zoals Wehkamp hebben ook mailings verstuurd, maar daarvan waren wij vooraf op de hoogte. Die waren ook niet zo sturend als die van Bol.com.”

Voor de tweede ronde worden de mensen die via een van de deelnemers, zoals Bol.com, zijn binnengekomen extra in de gaten gehouden. Als dit stemgedrag te veel afwijkt van het gemiddelde, worden deze stemmen niet meegenomen.