AMSTERDAM - Mobiel internet is nog altijd geen succes. In tegenstelling tot het 'normale' internet is bij het surfen via het mobieltje onduidelijkheid troef.

Consumenten moeten via een mobiele telefoon net zo vrij en eenvoudig kunnen surfen als via een pc, zo vindt het platform Open Mobiel Internet (OMI). Hoewel er in Nederland 16 miljoen mobiele telefoons zijn, waarvan de helft geschikt is voor toegang tot het internet, blijft de groei van het mobiele internet achterwege.

Het gebrek aan gebruiksgemak en onduidelijkheid over de kosten spelen hierbij voor de consument een belangrijke rol. Ook is de keuzevrijheid van sites beperkt; netwerkoperators verwijzen via hun portal meestal door naar door hen geselecteerde content providers. "De weg naar het open mobiele internet is vaak alleen met hindernissen te vinden", aldus het OMI.

Voortouw

Het platform, dat onderdeel is van ECP.nl, streeft ernaar dat consumenten vrij kunnen surfen over het mobiele internet en eenvoudig toegang hebben tot de door hen geprefereerde sites. Onder de partijen die het voortouw hebben genomen in de discussie bevinden zich de ANWB, Consumentenbond, Endemol, Meteo Consult, Rabobank, Sportsplaza, De Telegraaf en Universal Music. Ook de netwerkoperators zijn inmiddels bij het proces betrokken.