AMSTELVEEN - Televisie is en blijft de kernactiviteit van RTL, maar het concern wil multimedialer worden dan het nu is. Dat maakte de RTL-leiding donderdag bekend op een bijeenkomst in Amstelveen. Het bedrijf wil bijvoorbeeld de website laten uitgroeien tot dé videosite van Nederland.

Om dat te bereiken kunnen via RTL Gemist gratis eerdere RTL-uitzendingen worden bekeken. Via www.rtl.nl wil de commerciële zender in de toekomst ook betaalde programma's gaan aanbieden. De leiding zit erover te denken nieuwe afleveringen van de politieserie CSI eerst betaald via het internet aan te bieden en pas later te tonen via de tv-zenders.

Mobiel

Daarnaast bereidt RTL Nederland twee kanalen voor die op mobiele telefoons kunnen worden bekeken: RTL4 en RTL Mobiel. Op RTL4 is overdag ruimte voor de programma's van zakenzender RTLZ. In de avonduren komen RTL4-programma's voorbij. Op RTL Mobiel komen op maat gesneden programma's voorbij, specifiek bedoeld voor de mobiele kijker. Hierbij denkt de leiding aan ingekorte afleveringen van de soap Goede Tijden, Slechte Tijden (slechts tien minuten) en een vijf minuten durend gesprekje uit de talkshow JENSEN.

RTL treft verder voorbereidingen voor haar eerste digitale themakanaal. Gekozen is voor de naam RTL Klassiek. Op het kanaal zullen klassieke concerten en opera's te zien zijn, waarmee de RTL-leiding een niche in de markt denkt aan te boren.

Club

Een ander initiatief waar algemeen directeur Fons van Westerloo veel van verwacht is RTL Club. Op de internetsite vraagt RTL aan mensen om zich in te schrijven bij die club. Ze moeten een 'paspoort' invullen, waardoor RTL zegt precies te weten met wie ze te maken hebben. Adverteerders kunnen daar op inspelen. Mensen die lid worden van de club krijgen aanbiedingen toegestuurd als goedkope dvd's en reizen en bovendien krijgen ze voorrang bij tv-opnames.

Van Westerloo memoreerde dat verleden jaar Talpa met veel bombarie van start ging. Nu blijkt dat die zender van John de Mol niet het beoogde marktaandeel haalt, wil de RTL-baas zichzelf niet op de borst slaan. "Het past ons niet om zo te reageren. Wie een concurrent onderschat, krijgt het zelf zwaar. Maar in mijn opinie moeten nieuwe zenders sluipmoordenaars zijn. Vanuit de rol van underdog de markt veroveren."