AMSTERDAM - De populaire netwerksite MySpace zet een eerste stap in de digitale muziek-industrie. De website gaat muziek verkopen van ruim 3 miljoen onbekende bands. Dat meldt persbureau Reuters zaterdag.

MySpace gaat met de nieuwe ontwikkeling de strijd aan met Apple's iTunes Music Store. Met 106 miljoen gebruikers denkt de netwerksite daar zeker de capaciteit voor te hebben.

Alternatief

MySpace bedenker Chris De Wolfe ziet het als doel één van de grootste digitale muziek aanbieders te worden. "Veel gebruikers willen een alternatief voor iTunes en iPod. MySpace kan dat zijn".

Voor het eind van het jaar zal op MySpace muziek te downloaden zijn van allerhande bands. Het gaat vooral om bands die nog geen platenlabel hebben. Zij krijgen de kans om hun muziek te verkopen via de site.

De bands kunnen zelf beslissen hoe veel een nummer moet kosten. De muziek is in MP3 formaat te verkrijgen op de MySpace accounts van de muzikanten zelf.

MySpace gebruikers zijn vooral jongeren die de site gebruiken als sociaal netwerk en om foto's en muziek met vrienden te delen.