SAN FRANCISCO - Spelers van het aankomende racespel Need for Speed Carbon moeten niet alleen op de weg letten, maar ook op de reclameborden. De maker van de game, Electronic Arts (EA), zal samen met Microsoft actuele reclame voor onder meer auto's en films maken. Dankzij de internetverbinding wordt deze reclame geregeld ververst.

Eerdere versies van Need for Speed bevatten, net als veel andere computerspellen, alleen reclame die niet verandert. De overeenkomst tussen EA en Microsoft-dochter Massive maakt daar echter een einde aan.

Battlefield

Beide bedrijven willen actuele reclame laten zien in totaal vier spellen, waaronder de nieuwste versie van Need for Speed. EA heeft bovendien een soortgelijke overeenkomst gesloten met IGA Worldwide voor Battlefield 2142, de volgende loot in de reeks populaire online schietspellen.

EA heeft de financiële details van beide overeenkomsten niet bekendgemaakt. Adverteerders zien games als een steeds belangrijker middel om 18- tot 34-jarigen te bereiken. EA is verder bekend van The Sims, de FIFA-voetbalspellen en filmgames met James Bond, Harry Potter, Batman en Superman in de hoofdrol.