AMSTERDAM - De gamesindustrie moet zich meer gaan richten op vrouwen. Dat heeft David Gardner, uitvoerend directeur bij Electronic Arts (EA) gezegd op een conferentie in Edinburgh. Volgens hem kan zijn bedrijf miljarden dollars meer verdienen als het meer vrouwelijk publiek weet aan te trekken.

Volgens Gardner is de gamesindustrie een echte mannenindustrie. De meeste games en consoles spreken alleen mannen aan. Uit eigen onderzoek van EA is gebleken dat slechts 40 procent van de tienermeisjes wel eens een game speelt en daar komt ook nog eens bij dat deze groep het zeer snel opgeeft. Van de jongens speelt 90 procent games.

Paris Hilton

Het feit dat er weinig games gemaakt worden die meisjes echt aanspreken is het grootste probleem, denkt Gardner. "Meiden willen geen games waarin Paris Hilton en Britney Spears uit winkelen gaan", zegt de EA-topman. "Gebleken is dat dit soort meisjesachtige spellen totaal niet aanslaan."

Overigens slaagde Electronic Arts er met het spel 'The Sims' wel in om meer vrouwen te trekken. Maar liefst 70 procent van de Sims-spelers is vrouw. Bij The Sims beschikt de speler over het leven van virtuele mensen. De speler maakt beslissingen en de virtuele figuurtjes kunnen ook relaties aangaan. The Sims is het best verkochte computerspel ooit.

Nintendogs

Ook Nintendo slaagde er vorig jaar in meer vrouwen aan te trekken. De Nintendo DS werd in verschillende kleuren gelanceerd, waaronder lichtblauw, lichtroze en donkerroze. Bovendien kwam het bedrijf met Nintendogs, een game waarbij de speler virtuele hondjes kan verzorgen. Dit spel bleek uitermate geschikt voor meiden. Wellicht omdat het spel op meisjes gericht is, zonder dit opzettelijk te willen benadrukken.

Roze PlayStation

Maandag werd bekend dat elektronicagigant Sony ook met een felroze versie van de PlayStation 2 komt. De roze PS2 wordt verkocht met een roze controller en een roze memorycard. Of Sony dit doet om meer vrouwen aan het gamen te krijgen is overigens niet bekend.