AMSTERDAM - Na ruim twee jaar campagnevoeren en discussiëren met jongeren over illegaal kopiëren en downloaden van games en software, heeft BIG naar eigen zeggen succes met zijn campagne.

Bijna de helft van de jongeren is inmiddels tegen het maken en krijgen van kopieën van games en software, zo stelt BIG (Ban Illegale Games en Software). Twee jaar geleden lag dat percentage nog op 33 procent, reden voor Wouter Rutten van de brancheorganisatie NVPI om van een succes te spreken.

De kennis over de materie is volgens de initiatiefnemers fors toegenomen. "Jongeren weten nu dat het niet alleen illegaal is om te kopiëren, maar ook dat het schade toebrengt aan de industrie."

Mikpunt

Rutten erkent dat BIG vanaf de start het mikpunt is geweest van spot bij de gaming-community. "Woordgrappen als 'Branden Is Goedkoper' circuleerden op internet. Positief of negatief, in ieder geval is het onderwerp op de agenda van jongeren gekomen." Ook de onlangs toegekende prijs door jongerenplatform Spunk voor de 'meest tenenkrommende jongerencampagne' kan Rutten niet deren.

Spyware

Rutten benadrukt overigens dat de percentages niets zeggen over het daadwerkelijke gedrag: "Daar hebben we nog geen inzicht in." Wel geven de onderzochte jongeren een aantal redenen aan om een originele versie van een game of software aan te schaffen.

Belangrijkste reden voor hen is dat je bij de originele versie zeker weet dat deze compleet is. Een ander argument is dat je dan weet dat je geen virussen en spyware in huis haalt.

Al met al is er genoeg reden om door te gaan met de campagne, stelt Rutten tegenover NU.nl. "We hebben inmiddels groen licht om nog minimaal anderhalf jaar door te gaan."