DEN HAAG - "De telefoonbedrijven moeten met hun vinger uit de suikerpot van de buren blijven." Zo omschrijft Opta-directeur H. Bakker de motivatie van de toezichthouder om verlaging van de aflevertarieven te verplichten. Vooral het bellen met een vaste lijn naar een mobiel nummer kan en moet veel goedkoper in de ogen van de Opta.

Op 1 december moet de eerste stap worden gezet in de tariefverlaging. De telefoonbedrijven doen er alles aan dat te voorkomen. Maandag is er een rechtszaak van de telecombedrijven tegen de plannen van de Opta.

Aflevertarieven zijn de prijzen die de 'operators' aan elkaar moeten betalen voor het gebruik van het netwerk van de ander. Die kosten worden vervolgens doorberekend aan de klanten. Volgens de Opta is er sprake van monopolievorming op het eigen netwerk van de operators. Zij kunnen zelf de hoogte van de tarieven bepalen.

Goedkoper

Voor de consument wordt, als de Opta haar zin krijgt, het bellen van vast naar mobiel stukken goedkoper. Iets minder dan de helft van de prijs gaat eraf. Het bellen van mobiel naar mobiel gaat niet veel in prijs veranderen. De aflevertarieven daar zijn ongeveer gelijk, de operators kunnen de prijzen dus min of meer tegen elkaar wegstrepen. "Bij bellen van vast naar mobiel zijn de tarieven onevenredig", aldus Opta-directeur Bakker.

Versatel is het daar volledig mee eens. Het telecombedrijf, met een marktaandeel van ongeveer 2 procent in de vaste telefonie, vindt het "hoog tijd worden" dat de tarieven omlaag gaan. "Het is toch schandalig dat Versatel 22 eurocent betaalt om te bellen naar een mobiel nummer. Omgekeerd betaalt een mobiele operator slechts 3 eurocent aan ons en we maken gebruik van precies dezelfde technieken", aldus een woordvoerster van Versatel.

M. van der Heijden, de juridische man van Versatel, verwacht dat de tarieven na 1 april volgend jaar nog verder omlaag gaan. "Zelfs met de lagere tarieven betalen wij vier keer zo veel aan de mobiele operators als zij aan ons."

Tele2, met naar eigen zeggen een marktaandeel van ongeveer 20 procent, wil pas uitspraken doen na de rechtszaak maandag. "Daar hangt alles vanaf", aldus een woordvoerder.

De mobiele operators klagen steen en been, in tegenstelling tot aanbieders van vaste telefonie. Ze beschuldigen de toezichthouder van "trappen nageven aan een markt die al op zijn gat ligt". Uit een berekening van de Opta in september van dit jaar kwam dat op jaarbasis tussen de 250 en 300 miljoen euro goedkoper kan worden gebeld. KPN zei dat het 290 miljoen euro van de omzet kwijtraakt. Vodafone zei op jaarbasis 140 miljoen euro mis te lopen. O2 raakt ongeveer 5 procent van de omzet kwijt, dat is tussen de 15 en 20 miljoen euro. Ben doet geen uitspraak over mis te lopen omzet, hetzelfde geldt voor Dutchtone.

Bestuursvoorzitter A. Scheepbouwer van KPN maakt geen geheim van zijn minder prettige relatie met de Onafhankelijke Post- en Telecomautoriteit. Hij noemt de autoriteit altijd denigrerend "mijn vrienden van de Opta". O2 zegt "erg geïrriteerd" te zijn.

Dubbele rol KPN

KPN speelt een dubbele rol bij de aflevertarieven. Aan de ene kant bezit het telecombedrijf zo'n 80 procent van alle vaste telefoonlijnen in Nederland en aan de andere kant zit KPN Mobile, de grootste mobiele aanbieder. Opta-directeur Bakker vindt het raar dat Scheepbouwer zo tekeer gaat. "Het was nota bene KPN zelf die vorig jaar zomer een geschil voorlegde aan de Opta dat O2 (toen nog Telfort) de aflevertarieven moest verlagen."

Vervolgens zijn alle telefoonbedrijven rechtszaken tegen elkaar gaan voeren. "Niemand wil natuurlijk als eerste de tarieven verlagen", verklaart Bakker het feit dat alle telecombedrijven elkaar voor de rechter aanpakken. Pas als bedrijven een klacht indienen tegen de ander, mag de Opta ingrijpen. "Dus het is de schuld van de telecombedrijven dat de tarieven nu omlaag moeten."