AMSTERDAM - Nederlanders zijn koopjesjagers. Ruim drie miljoen Nederlanders kochten of verkochten de afgelopen drie jaar iets via een veilingsite, zo blijkt uit onderzoek van Heliview. De meeste van hen (81 procent) surfen naar koop-en verkoopsites om koopjes te zoeken.

Als andere reden om tweedehands spullen aan te schaffen via het web wordt het besparen van geld genoemd. Bijna 70 procent snuffelt op handelssites om de knip op de portomonnee te houden. Zo'n 62 procent schaft uit nieuwsgierigheid iets aan en 19 procent vindt milieubewustheid een belangrijke reden.

De meestgenoemde reden om producten te verkopen op koop- en verkoopsites is omdat men, hoe kan het ook anders, af wil van gebruikte spullen (81 procent). Zestig procent van de ondervraagden verkoopt spullen om snel geld te verdienen en 42 procent verkoopt om iemand anders een plezier te doen.

Categorieën

'PC en telecommunicatie' en 'kleding en schoenen' zijn met een gebruikerspercentage van 35 procent de populairste categorieën onder online kopers. Bij online verkopers is dit de categorie 'meubels' met 36 procent.

Marktplaats.nl is met 92 procent nog altijd de meest gebruikte handelssite. Zo'n 42 procent van de ondervraagden maakt gebruik van Speurders.nl, op de voet gevolgd door eBay.nl (41 procent).

Alternatief

Van de Nederlanders die gebruik maken van een online koop- en verkoopsite geeft zes van de tien aan deze websites als volwaardig alternatief voor reguliere winkels te zien.