SANTA CLARA - Het Amerikaanse softwarebedrijf Roxio heeft de bedrijfsmiddelen van Napster voor 5,3 miljoen dollar gekocht. Het in Californië gevestigde Roxio maakt producten voor het branden van cd's.

Roxio neemt alle activa en intellectuele eigendomsrechten van Napster over en blijft verschoond van de gevolgen die verbonden zijn aan de juridische procedures waar de voormalige muziekruilbeurs op internet nog in verwikkeld is. Volgens Roxio's topman Chris Sorog, vrijdag geciteerd door de Britse BBC, versterkt de aanschaf Roxio's positie in het digitale medialandschap.

Napster is sinds september in surseance en heeft al zijn activiteiten gestaakt. Via de website zijn alleen nog T-shirts te koop.

Met de overname door Roxio is Napster definitief verdwenen en is een bijzonder hoofdstuk afgesloten in de geschiedenis van het internet. Op zijn hoogtepunt trok het miljoenen gebruikers die via internet muziek uitwisselden. Het bedrijf kreeg het echter aan de stok met platenmaatschappijen die vonden dat Napster illegaal muziek verspreidde door niet voor de rechten te betalen. Na langdurig juridisch getouwtrek stopten de activiteiten. Sinds Napsters succes zijn tal van soortgelijke diensten opgezet waarvan vele eveneens verboden dreigen te worden.

Roxio hoopt eind deze maand goedkeuring te krijgen voor de koop. Eerder strandde een poging van het Duitse media- en muziekconcern Bertelsmann om Napster over te nemen.