AMSTERDAM - Veel Nederlanders hebben niet in de gaten dat zij vaker privé-gegevens achterlaten dan zij denken. Dit gebeurt bijvoorbeeld als ze kans denken te maken op een prijs.

Dit blijkt althans uit onderzoek van De Telefoongids, uitgevoerd door NetPanel. De onderzoekers signaleren een dubbelhartige houding. Aan de ene kant is namelijk 40 procent van de Nederlanders het eens met de stelling 'Ik geef mijn adresgegevens of telefoonnummer alleen aan goede bekenden', terwijl als er wat te winnen valt persoonsgegevens gemakkelijk worden weggeven.

Dan laat maar liefst 80 procent van de onderzochten het privé-mailadres achter, 59 procent zijn naw-gegevens. Een kwart tot slot geeft zelfs zijn privé-telefoonnummer weg om kans te maken op een prijs.

Verkopers

Niet verwonderlijk dus dat het merendeel van de Nederlanders aangeeft wel eens ongevraagde e-mails (86 procent) te hebben ontvangen na het achterlaten van gegevens en tweederde wel eens is gebeld door telefonische verkopers.