AMSTERDAM - Jongeren tussen de 12 en 20 jaar maken massaal gebruik van internet om te experimenteren met seksueel gedrag en relaties. Ze plaatsen bijvoorbeeld sexy foto's op internet of kleden zich uit voor de webcam. Uit recent onderzoek is gebleken dat maar liefst een kwart van de jongeren aan cyberseks doet.

Omdat lang niet alle jongeren zich bewust zijn van de risico's die dit met zich meebrengt, gaat woensdag een grote cyberseks-campagne van start: 'Internetseks, daar kun je goed ziek van zijn'. De campagne is een samenwerking van populaire sites als MSN, MTV, BNN en Sugababes. Ook KPN, Ouders Online en het KLPD werken mee.

Doel van de voorlichtingscampagne is jongeren bewust maken van de risico's die ze nemen. BNN-presentatoren Sophie Hilbrand en Filemon Wesseling werken mee aan de actie.

Gluiper

Via commercials en filmpjes op de campagnesite worden jongeren gewezen op 'virtueel seksueel overdraagbare aandoeningen'. Zo loop je een 'gluiper' op als je in zee bent gegaan met iemand die zich als iemand anders heeft voorgedaan. Andere internetsoa's die centraal staan in de campagne zijn digitale wratten, schaammuis, hebdertieten en geilzucht.

Webcambeelden

"De meeste jongeren kennen de regels van de romantische interactie tussen jongens en meiden, maar een deel is niet op de hoogte. Een groot deel weet bijvoorbeeld niet dat je webcambeelden als filmpje kunt opnemen en dat zo’n filmpje kan worden verspreid", zegt Remco Pijpers, campagnecoördinator van de Stichting Mijn Kind Online.

"Met deze campagne hopen we jongeren iets te leren en ze aan het denken te zetten over hun eigen seksuele grenzen op internet. En die van een ander. Een soort vrij-veilig-campagne, maar dan voor online."