AMSTERDAM - Nederlandse consumenten besteden minder online dan het Europees gemiddelde. De Europeaanse internetter spendeert zo'n duizend euro in een jaar. De Nederlandse webshopper zal dit jaar gemiddeld 688 euro besteden. Dat blijkt uit gegevens van onderzoeksbureau Forrester.

De Belgen geven 851 euro uit op internet en de Duitsers 786 euro. De Britten zijn de grootste online shoppers van Europa, zij besteden maar liefst 1744 euro aan internetaankopen. Dat zal bijna zijn verdubbeld in 2011, zo blijkt uit het Forrester-onderzoek.

Fysieke winkel

Volgens Forrester vergelijkt de Nederlander graag producten op internet, maar doen ze hun aankopen vaker in een fysieke winkel. In vergelijking met Groot-Brittannië heeft Nederland een dicht netwerk van winkels, wat een verklaring zou kunnen zijn voor het zuinige online shopgedrag van Nederland.

Van alle zeventien Europese landen zijn de Italianen en Spanjaarden het minst dol op online winkelen. In totaal dragen deze landen slechts voor 7 procent bij aan de totale omzet van e-commerce in Europa, hoewel de twee Zuid-Europeaanse landen samen eenvijfde vormen van de gehele Europese internetpopulatie.

Omzet

Uit het onderzoek komt naar voren dat het aantal Europeanen dat internetaankopen doet, de laatste twee jaar met bijna 40 procent is toegenomen. In totaal zullen meer dan honderd miljoen Europeanen in 2006 online aankopen doen. De totale omzet op internet zal daarmee een mijlpaal bereiken, verwacht wordt namelijk dat de omzet dit jaar het recordbedrag van honderd miljard euro overschrijdt.

Het meeste geld wordt nog altijd uitgegeven aan vakanties. Ook aan computerhardware en consumentenelektronica wordt relatief veel uitgegeven.