AMSTERDAM - Vijftig Deense Apple-gebruikers gaan een klacht indienen bij Apple. De klagers stellen dat de letters en karakters op de toetsenborden van de iBook en de Powerbook binnen twee jaar ernstig vervaagd danwel verdwenen zijn. Dat schrijft MacWorld dinsdag.

De Denen willen dat Apple de toetsenborden gratis vervangt. Volgens de Deense consumentenwet zit er namelijk twee jaar garantie op producten als de consument kan aantonen dat het defect niet onder de verantwoordelijkheid van de gebruiker valt. De Deense afdeling van Apple wil de toetsenborden echter niet vervangen, omdat het andere garantievoorwaarden kent.

Garantietermijn

Sommige Deense Apple-gebruikers hebben van Apple Europe kosteloos een nieuw toetsenbord gekregen, maar volgens de klagers zijn dat er maar weinig. De meesten hebben van Apple te horen gekregen dat ze alleen geholpen kunnen worden binnen de garantietermijn van negentig dagen, of wanneer de klant een zogenaamde 'AppleCare verzekering' heeft afgesloten.

"Ik heb mijn iBook G4 in een Deense Applewinkel gekocht en ik verwacht dat het bedrijf zich houdt aan de Deense wet", aldus Carsten Legaard, woordvoerder van de klagers. Legaard snapt niet dat een hoog aangeschreven bedrijf als Apple zijn klanten laat betalen voor een noodzakelijke vervanging. "Zeker niet voor een laptop van bijna 1200 euro, waarbij je niet verwacht dat een toetsenbord al binnen twee jaar ernstige slijtage vertoont", aldus Legaard.

Website

Het duurt waarschijnlijk nog anderhalf jaar eer dat de Deense consumentenbond met een uitspraak komt. Ondertussen hebben de klagers een website opgezet, waar gedupeerde Mac-gebruikers zich kunnen verenigen.

Verkleuringen

Vorige week reageerde Apple nog op een claim van Macbook-bezitters die beweerden dat hun Macbook verkleuringen vertoont. Vooral rond het gebied waar tijdens het typen de handen op rusten zouden de apparaten verkleuren. Apple heeft deze groep klagers aangeraden contact op te nemen met de klantenservice.