PARIJS - Steeds meer mensen in de rijke landen maken gebruik van internet, maar verder dan e-mail en het vergelijken van prijzen komen ze in het algemeen niet. Ze internetten ook lang niet elke dag. Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van de Organisatie van Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO), waarbij 29 industrielanden zijn aangesloten.

Volgens de OESO betekent een prijsvergelijking lang niet altijd dat consumenten ook daadwerkelijk on line overgaan tot een aankoop. In landen waar 70 procent van de mensen op de computer prijzen naast elkaar legt, gaat hooguit 40 procent ook via internet over tot aanschaf van een product.

In de landen van de OESO maakt ongeveer 80 procent van de bedrijven gebruik van internet. Dat zijn vooral ondernemingen die actief zijn in de bank- en verzekeringszaken. Kleinere bedrijfjes zoals winkeliers gebruiken internet minder. Nederland neemt een middenpositie in, voor onder meer Portugal, het Verenigd Koninkrijk en Griekenland. De Scandinavische landen, Oostenrijk, Italië en Spanje scoren hoger.