AMSTERDAM - Het is KPN in het conflict met internetprovider Fiberworld alleen te doen om de klanten. "U heeft bij dit alles met een winstoogmerk gehandeld", schrijft directeur J. Flint van De Digitale Stad (DDS) in een open brief aan de KPN-directie.

Het telecomconcern heeft de verbindingen van ongeveer 7500 adsl-klanten van Fiberworld afgesloten wegens een conflict over achterstallige betalingen. DDS, ook een internetprovider, koopt op zijn beurt adsl-verbindingen van Fiberworld. Zijn klanten zijn ook afgesloten.

Misbruik

In een brief aan de klanten raadt KPN hun aan over te stappen naar een KPN-abonnement. KPN stuurt volgens Flint DDS-klanten door naar een speciale internetpagina waar ze zich kunnen opgeven voor een KPN-abonnement. Hiermee maakt het concern misbruik van zijn monopoliepositie, schrijft de directeur. Hij zegt de toezichthouder op de telecommarkt Opta in te schakelen.

Volgens KPN heeft Fiberworld al sinds mei vorig jaar zijn rekeningen niet meer betaald voor het inkopen van adsl-lijnen die weer worden doorverkocht aan consumenten en bedrijven. KPN krijgt nog vele tonnen van het bedrijf. Het concern stelt dat het afsluiten van de verbindingen de enige optie was.

"We hebben DDS-klanten per brief gewaarschuwd voor de dreigende afsluiting omdat Fiberworld zijn klanten niet informeerde", verdedigt een KPN-woordvoerster het schrijven. Het telecomconcern zegt met de verwijzing naar een KPN-abonnement te willen voorkomen dat de DDS-klanten zonder internet komen te zitten.

Schadeclaim

DDS is volgens Flint geen partij in dit conflict, maar wordt er door KPN wel bij betrokken. "U berokkent met dit alles schade aan onze reputatie", aldus Flint. Hij wil de schade verhalen op KPN. Ook Fiberworld zegt naar de rechter te stappen om KPN te dwingen de internetverbindingen te herstellen. Ook wil het bedrijf een schadeclaim indienen. KPN zegt een rechtszaak met vertrouwen tegemoet te zien.

De internetprovider zegt altijd met korting adsl-verbindingen bij KPN te hebben ingekocht. Dat was mogelijk omdat Fiberworld samen met Freeler een bedrijf vormde. KPN schrapte de korting echter nadat het Freeler had overgenomen, aldus Fiberworld. De internetprovider stelt nog steeds recht te hebben op de goedkopere adsl-lijnen.