DEN HAAG - KPN heeft dinsdag meer dan 7500 adsl-klanten van internetprovider Fiberworld afgesloten, zei een woordvoerder. Dit bedrijf heeft ruzie met KPN over achterstallige betalingen.

Volgens KPN heeft de eigenaar van Fiberworld, DIS Europe uit Heerenveen, al sinds mei vorig jaar zijn rekeningen niet meer betaald voor het inkopen van adsl-lijnen die weer worden doorverkocht aan consumenten en bedrijven. Het gaat om een bedrag van vele tonnen.

Fiberworld spreekt echter van een conflict over kortingen. De internetprovider zegt altijd met korting adsl-verbindingen bij KPN te hebben ingekocht. Dat was mogelijk omdat Fiberworld samen met Freeler een bedrijf vormde. KPN schrapte de korting echter nadat het Freeler had overgenomen, aldus Fiberworld. De internetprovider stelt nog steeds recht te hebben op de goedkopere adsl-lijnen.

Overstappen

KPN heeft de klanten van Fiberworld een brief gestuurd waarin het telecombedrijf hun aanbiedt over te stappen naar een KPN-abonnement of naar een andere provider. In het laatste geval moet de afnemer er wel rekening mee houden dat zijn internetverbinding er enkele weken uit ligt.

Fiberworld zegt op zijn website dat klanten via een speciaal telefoonnummer het internet op kunnen. Deze verbinding is echter veel trager dan adsl.