DEN HAAG - Meer dan 7500 klanten van de internetprovider Fiberworld dreigen vanaf volgende week dinsdag hun ADSL-verbinding te verliezen. Het bedrijf heeft ruzie met KPN over achterstallige betalingen.

Volgens KPN heeft de eigenaar van Fiberworld, DIS Europe uit Heerenveen, al sinds mei vorig jaar zijn rekeningen niet meer betaald voor het inkopen van ADSL-lijnen die weer worden doorverkocht aan consumenten en bedrijven. "Het gaat daarbij om vele tonnen", zei een woordvoerster van KPN donderdag over de betalingsachterstand.

Overstappen

KPN heeft de klanten van Fiberworld een brief gestuurd waarin het telecombedrijf hun aanbiedt over te stappen naar een KPN-abonnement of naar een andere provider. In het laatste geval moet de afnemer er wel rekening mee houden dat zijn internetverbinding er enkele weken uit ligt. Stappen de klanten niet over, dan kunnen ze vanaf 27 juni niet meer internetten en e-mailen, zo zegt KPN in de brief.

DIS Europe was donderdag niet voor commentaar bereikbaar. Fiberworld bestrijdt op zijn website de betalingsachterstand niet. De internetprovider zegt dat het een "dispuut" met KPN heeft over kortingen, die al aan zijn afnemers zouden zijn doorberekend.

Kort geding

Fiberworld eist vrijdag in een kort geding dat KPN zijn brief rectificeert. Het bedrijf biedt zijn klanten een nieuwe dienst aan waardoor die hun e-mailadressen, hun unieke internetadres en hun eigen internetpagina's kunnen behouden via een KPN-verbinding.