MOUNTAIN VIEW - Netscape doet een nieuwe poging om de internetters weer aan zich te binden. Na een start als browser, die eind jaren negentig werd weggeconcurreerd door Microsoft, en een volgend leven als internetprovider hoopt het internetbedrijf met een nieuws- en blogsite een comeback te maken.

Netscape lanceerde donderdag een vernieuwd netscape.com, dat inspeelt op oude en nieuwe manieren van nieuwsgaring. Naast kopij van traditionele nieuwsleveranciers, zoals persbureau's, wordt de site gevuld met links naar artikelen die door lezers gewaardeerd worden. Daarmee volgt Netscape initiatieven als Digg.com, die al aan 'democratische' journalistiek doen.

Netscape verwacht een betere site te kunnen leveren dan Google News, dat op basis van wiskundige formules en zonder redactionele bemoeienis wordt samengesteld. Netscape maakt wel gebruik van redacteuren. Die leveren commentaar op verhalen en schrijven zelf artikelen. "De journalistiek is nog lang niet dood", aldus Jason Calacanis, de grote man achter het project. "Sommige dingen kunnen alleen sneller."

America Online

Netscape is sinds 1999 eigendom van de internetprovider America Online, die vervolgens fuseerde met het mediaconcern Time Warner. Halverwege de jaren negentig maakte de onderneming een enorme opmars met de internetbrowser Navigator, totdat Microsoft een gratis concurrent op de markt bracht. Netscape levert nog steeds een browser, maar marktaandeel heeft het daarmee nauwelijks meer. De 35-jarige Calacanis maakte eerder furore met het opzetten van populaire weblogsites als Engadget.com. Vorig jaar verkocht hij zijn onderneming Weblogs aan AOL. Dat leverde hem naar schatting 25 miljoen dollar op.

Voor moederbedrijf Time Warner kan het initiatief meer advertentie-inkomsten opleveren om de teruglopende inkomstenstroom uit de verkoop van internetaansluitingen op te kunnen vangen. Het Amerikaanse concern sloot eerder al een alliantie met Google, dat ook een belang van 5 procent heeft genomen in AOL.