DEN HAAG - De overheidscampagne om jongeren te laten nadenken over hun eigen gedrag als het gaat om veiligheid en criminaliteit, is volgens minister Piet Hein Donner (Justitie) een groot succes. Sinds het begin ervan half maart is de bijbehorende website www.watvooreikelbenjij.nl ruim één miljoen keer bezocht. Twee derde van de bezoekers kwam voor het eerst.

Ze kunnen op de site discussiëren, een test doen, een spel spelen en ook deelnemen aan een rapwedstrijd. Dat heeft tot nu toe ruim 150 "webraps" opgeleverd, zo maakte Donner donderdag bekend in zijn podcast, een gesproken column die vanaf zijn website is te downloaden.

De test is meer dan 500.000 keer ingevuld en de spelletjes zijn in totaal bijna 800.000 keer gespeeld.

Enthousiast

Donner is blij dat de campagne op radio, televisie en internet is aangeslagen, omdat het volgens hem belangrijk is dat jongeren ook onderling praten over veiligheid en respect voor elkaar en andermans zaken. Niet iedereen was even enthousiast over de campagne. De term eikels zou beledigend zijn en de toon te moraliserend. Donner bedankt de critici, want "na hun kritiek liep het echt storm bij het bezoek aan de website".

De campagne van de ministeries van Justitie en Binnenlandse Zaken, waarin acteur Piet Römer als rechercheur De Cock van de politieserie Baantjer een rol speelt, loopt nog tot het einde van deze maand.