HAARLEM - Telecombedrijf Orange moet een tv-commercial over betalen per seconde rectificeren in vijf landelijke kranten. De voorzieningenrechter in Haarlem heeft woensdag geoordeeld dat het spotje misleidend is voor de consument.

Orange zond tot voor kort een spotje uit met de slogan "Bij Orange betaal je altijd per seconde, dus als je vijf seconden belt, betaal je ook vijf seconden." KPN stapte naar de rechter, omdat de consument niet wordt verteld dat deze ook een starttarief moet betalen. Bellers met een abonnement betalen daarvoor bij Orange 6 cent en pre-paidbellers 9 cent.

Starttarief

Orange voerde als verdediging aan dat in het tv-spotje wordt verwezen naar de algemene voorwaarden op zijn website, waarin het starttarief is vermeld. Dat argument heeft rechter Ary-Jan van der Meer echter niet overtuigd. Volgens hem is de mededeling over de website te kort in beeld en bovendien in te kleine letters geschreven om goed op te vallen.

KPN had geeïst dat een rectificatie van het spotje niet op televisie maar in landelijke dagbladen zou moeten gebeuren, omdat dit meer impact heeft. De voorzieningenrechter is het daarmee eens. Hij heeft Orange verplicht om op korte termijn paginagrote advertenties te plaatsen, waarin de tv-reclame wordt rechtgezet.