PARIJS - De invoering van het elektronische ticket in de luchtvaart verloopt moeizaam. Een groot deel van de luchtvaartmaatschappijen is nog niet met het zogenoemde e-ticket bezig, een aantal heeft zelfs aangegeven er helemaal niet aan te beginnen.

De organisatie van luchtvaartmaatschappijen IATA heeft haar 261 leden opgedragen eind 2007 niet langer met papieren vervoerbewijzen te werken, maar deze doelstelling is inmiddels onhaalbaar. "De vooruitgang van de afgelopen maanden is te langzaam", zei Philippe Bruyère van de IATA dinsdag. De officiële verwachting van de IATA is dat eind volgend jaar wereldwijd 97 procent van alle tickets elektronisch is, maar volgens Bruyère is deze inschatting te optimistisch.

KLM-topman Leo van Wijk voorspelt al dat er een vertraging van een paar maanden optreedt. Deze is volgens hem wel marginaal, omdat de grote luchtvaartmaatschappijen eind volgend jaar in ieder geval het e-ticket gebruiken.

Haast

Op de jaarvergadering in Parijs spoorde de IATA de leden herhaaldelijk aan haast te maken met het elektronische ticket. "We zitten in een cruciale fase. We kunnen niet terug. De deadline is 574 dagen verwijderd", zei directeur-generaal Giovanni Bisignani maandag nog.

Gezien de statistieken is haast inderdaad geboden. In november 2005 was 40 procent van de uitgegeven tickets elektronisch. Dat lag in lijn met de doelstelling van de IATA. Maar nu is dat percentage slechts toegenomen tot bijna 50. De IATA hoopt eind dit jaar 70 procent te halen, maar dat wordt erg moeilijk. In april werden zelfs minder e-tickets uitgegeven dan in maart.

Werk

Van alle IATA-leden zijn 178 luchtvaartmaatschappijen nog niet ver gevorderd met het e-ticket of hebben er nog helemaal geen werk van gemaakt; 21 daarvan hebben besloten geen e-ticket in te voeren.

De 178 zitten vooral in de snelgroeiende markten in het Midden-Oosten, maar ook in Afrika, Rusland en Oost-Europa. In Europa, Azië en Noord-Amerika rukt het e-ticket wel op, hoewel volgens de IATA daar ook nog veel moet gebeuren.

Computersystemen

Het zijn vooral de hoge kosten van de invoering en een gebrek aan kennis die de bedrijven ervan weerhoudt aan de gang te gaan met de nieuwe technologie. Ook blijkt het lastig te zijn om de computersystemen zo aan te passen dat een passagier met één e-ticket van de ene op de andere maatschappij kan overstappen. Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen is dat nog niet mogelijk.

KLM kampt met hetzelfde probleem. Bij de Nederlandse luchtvaartmaatschappij is inmiddels 83 procent van de uitgegeven tickets elektronisch. Bestuursvoorzitter Van Wijk denkt dat eind volgend jaar wel vrijwel alle papieren vervoersbewijzen zijn verdwenen bij de vervoerder.

Kostenbesparingen

De IATA maakt zich zo druk om het e-ticket omdat het grote kostenbesparingen oplevert. Per uitgegeven ticket dalen de kosten met 9 dollar, aldus de organisatie. Als KLM alleen nog maar e-tickets gebruikt, scheelt dat de maatschappij jaarlijks tussen de 10 miljoen en 20 miljoen euro, aldus Van Wijk.

Ook voor de passagiers levert het e-ticket voordelen op. Het kwijtraken van het vervoersbewijs is er niet meer bij want de reisgegevens zitten in de computersystemen van de luchtvaartmaatschappijen.