AMSTERDAM - Een nieuw soort commercial doet 9 juni op televisie zijn intrede. Na de reclameboodschap van Centraal Beheer Achmea kunnen kijkers via internet de boodschap 'Even Apeldoorn bellen' zelf verder invullen, of in ieder geval de commercial via een game 'beïnvloeden'.

Hiermee introduceert Centraal Beheer Achmea de zogeheten gamecommercial, een nieuwe manier om het publiek te bereiken. De eerste commercial waar de kijker in een game mee verder kan is Getuige, waarin een man via een getuigenbeschermingsprogramma in Omerta Falls wordt gehuisvest. Als hij daar aankomt blijkt hij de honderdduizendste inwoner te zijn en staan er grote groepen cameramensen en fotografen voor de deur om hem te huldigen.

Kijkgat

In de tv-commercial op 9 juni wordt het laatste deel teruggespoeld tot aan het moment dat de man door het kijkgat van de deur loert. Op dat moment wordt de kijker verwezen naar de game op de website van Centraal Beheer. In de internetgame kruipt de kijker in de huid van de beschermde getuige en krijgt hij of zij de kans hem te redden van de menigte voor zijn deur.

De gamecommercial, een concept van reclamebureau DDB in Amsterdam, is vooralsnog een eenmalige actie van de verzekeringsmaatschappij maar wordt vermoedelijk een integraal onderdeel bij iedere nieuwe 'Even Apeldoorn bellen'-commercial.