AMSTERDAM - Steeds meer mensen die wisselen van internetprovider ondervinden daarmee problemen. Zij hebben moeite met de installatie van de nieuwe verbinding, hebben gedurende langere tijd geen internet of krijgen ten onrechte rekeningen van hun oude provider. Vorig jaar klaagden veel minder mensen na het overstappen dan dit jaar. Dat stelt de Consumentenbond vrijdag.

De bond baseert zich op een onderzoek onder 2200 internetters. Bijna de helft van hen is ooit gewisseld van provider; ongeveer een derde van hen deed dat het afgelopen jaar.

Drie van de tien recente overstappers hebben problemen ondervonden, veel meer dan in de groep die langer dan een jaar geleden is overgestapt. Toen had volgens de Consumentenbond achttien procent van de overstappers problemen.

Prijs

De prijs is de belangrijkste reden om van provider te veranderen. Ruim de helft van de ondervraagden is nog nooit overgestapt naar een andere provider. Tevredenheid over de huidige provider is daarvoor een reden, maar ruim een derde blijft volgens de bond bij zijn provider om niet van e-mailadres te hoeven veranderen.

Nog eens dertig procent vindt overstappen 'te veel gedoe' en veertien procent vreest door de overstap langere tijd zonder internet te zitten. "Geen onterechte angst," constateert de Consumentenbond, "want juist dat probleem komt het meeste voor."

Overstapprotocol

De Consumentenbond pleit voor het eenvoudiger maken van het wisselen van provider. De bond wil dat de nieuwe internetprovider de gehele overstap op zich neemt. Providers zouden dat in een overstapprotocol met elkaar moeten regelen.

De bond heeft minister van Economische Zaken Laurens Jan Brinkhorst (D66) gevraagd de providers onder zijn leiding bij elkaar te brengen en binnen drie maanden tot zo'n protocol te komen. Als dat er niet voor 1 september is, vindt de bond dat de minister het protocol aan de providers moet opleggen.