HAARLEM - KPN vindt dat concurrent Orange de consument misleidt met een tv-commercial over betalen per seconde. Het telecombedrijf eiste daarom woensdag bij de rechter in Haarlem dat Orange een rectificatie plaatst in alle landelijke dagbladen.

Orange brengt een tv-spotje op de buis met de tekst "Bij Orange betaal je altijd per seconde, dus als je vijf seconden belt, betaal je ook vijf seconden". KPN stelt dat de consument daarmee op het verkeerde been wordt gezet, omdat verzuimd is te melden dat de beller ook een starttarief betaalt.

Te laat

Naar aanleiding van de klacht van KPN heeft Orange zijn eigen website deze week aangepast. KPN vindt dat echter veel te laat. Volgens advocaat Richard van Schaik van KPN is de schade al geleden. Bovendien gaat Orange tot volgende week door met het uitzenden van het omstreden tv-spotje.

De advocaat van Orange, Wouter Pors, vond dat KPN de zaak enorm opblaast. "De procesmachine van KPN heeft nu ook Orange bereikt." Daarmee gaf hij aan dat KPN al vele rechtszaken tegen concurrenten heeft gevoerd. Volgens Pors slaat KPN in dit geval de plank mis, omdat er geen sprake is van misleiding.

Voorwaarden

De raadsman wees erop dat in het tv-spotje wordt verwezen naar de algemene voorwaarden op de website, waar het starttarief met nadruk staat vermeld. Volgens Pors heeft KPN bovendien boter op het hoofd, omdat het concern bij zijn eigen tarieven helemaal niet duidelijk is hoe die zijn opgebouwd.

Voorzieningenrechter Ary-Jan van der Meer doet uiterlijk 7 juni uitspraak.