AMSTERDAM - Witte oordopjes zijn al tijden niet meer weg te denken uit het straatbeeld. De iPod is nog altijd veruit de meest verkochte muziekspeler en wie daarmee de concurrentie wil aangaan heeft het niet makkelijk. Om die reden is Sandisk een ludieke anti-iPod actie begonnen om zijn nieuwe mp3-speler te promoten.

Onderdeel van deze anti-iPodcampagne is de website www.idont.com. Wie de website opent ziet als eerst een kudde schapen met witte oordopjes in de oren. Daarmee wil het bedrijf duidelijk maken dat mensen met een iPod een stelletje kuddedieren zijn, makke schapen zonder eigen mening.

iTatorship

Tevens roept Sandisk 'vrije denkers, tegendraadsen en ontevredenen' op om in opstand te komen tegen het iTatorship, ofwel: de iPod-dictatuur. Volgens de site is het tijd om te ontsnappen aan de niet-universele bestandsformaten.
"Je hoeft niet te volgen. Er is nu een alternatief", zo luidt het op idon't.com. Met dat alternatief wordt gedoeld op de nieuwe muziekspeler van Sandisk, de Sansa e200.

Op de site zijn verder allerhande artikelen te vinden in de vorm van posters, stickers en shirts met teksten als 'iSheep, say baah'.

Sandisk heeft momenteel een marktaandeel van 10 procent in digitale muziekspelers. In maart maakte Sandisk-topman Eli Harari bekend dat hij een "sterke nummer twee" wil worden in de muziekspelermarkt.