AMSTERDAM - Aan nog eens 2500 winkels worden geen beltegoedkaarten van KPN meer geleverd wegens een conflict tussen het telecomconcern en een aantal distributeurs.

PayBase heeft zich dinsdag bij de boycot van KPN gevoegd. Een aantal grote tankstations en winkelketens krijgt daardoor geen prepaid-kaarten meer. Wel hebben ze nog exemplaren op voorraad liggen, dus de verkoop stopt niet direct, zei directeur Remco Nederpel van PayBase.

Sinds vorige week weigert distributeur Alphyra aan 5000 ketens te leveren, waaronder C1000, Konmar, Hoogvliet, T for Telecom en Bruna. Daar zijn de kaarten niet meer te verkrijgen.

Leveringsvoorwaarden

Het conflict draait om de leveringsvoorwaarden. KPN heeft volgens de distributeurs eenzijdig de voorwaarden aangepast, waardoor de marges te klein zijn geworden. Het telecomconcern levert de distributeurs op krediet en krijgt achteraf betaald, maar "KPN dwingt ons om in toenemende mate vooruit te betalen", zei Nederpel.

Nederpel hoopt nog deze week het conflict met KPN op te lossen. Als dat niet lukt, kunnen de 2500 winkels binnenkort geen beltegoedkaarten meer verkopen. Klanten van KPN kunnen nog wel terecht bij vele andere duizenden locaties, zoals Primafoon, Belcompany en een aantal benzinestations, om hun beltegoed op te waarderen.

Faillissementen

KPN stelt dat er geen sprake is van een eenzijdige wijziging van de voorwaarden. De distributeurs hebben zelf gevraagd om een verhoging van het krediet. Daar voelt het concern weinig voor gezien een aantal faillissementen in de branche. KPN hoopt het conflict zo snel mogelijk uit de wereld te helpen, zei een woordvoerder.