AMSTERDAM - Internet op het televisietoestel is de belangrijkste technische doorbraak van dit moment. Dat zegt de Stichting tot Promotie en Optimalisatie van Televisiereclame (SPOT) donderdag naar aanleiding van haar Tijdbestedingsonderzoek.

Volgens SPOT is de ontwikkeling van internet op de tv vele malen belangrijker dan bijvoorbeeld de invloed van de Personal Video Recorder of de harddiskrecorder. Deze wijzigen nauwelijks iets in de beleving van het televisiekijken, concludeert SPOT.

De stichting ziet consumenten in de toekomst surfen en e-mailen via hun tv-toestel. Tegelijk chatten, bellen en tv-kijken is dan mogelijk. Voor adverteerders is die combinatie van het massabereik van televisie met het individuele contact via internet gunstig.

Eten

Uit het Tijdbestedingsonderzoek blijkt dat bijna de helft van de bevolking 's avonds naar de televisie kijkt en daarbij zelden andere dingen doet, behalve eten. Van de mensen die 's avonds thuis zijn, zit bijna driekwart voor de tv of achter de computer. Volgens SPOT kan dat in de toekomst op één apparaat: de televisiecomputer.

De resultaten van het onderzoek geven verder aan dat 13 tot 16-jarigen, bewoners van studentenhuizen en alleenstaanden tussen de 30 en 50 jaar het actiefst zijn tijdens het tv-kijken. De jongsten combineren televisiekijken met eten, huiswerk, persoonlijke verzorging en computeren. Dat 'multitasken' stopt al rond de 16 à 17 jaar.

Computeren

Studenten studeren bij de televisie en luisteren naar muziek en alleenstaanden van 30-50 jaar combineren televisiekijken met eten, lezen in de krant of een tijdschrift en computeren.