AMSTERDAM - Veel grote Nederlandse providers blijken uiterst laks om te gaan met de meldingen die ze binnenkrijgen bij hun absusedesks. Abonnees van deze providers blijven daardoor virussen verspreiden.

Bij de abusedesk van een provider kunnen internetgebruikers klagen over abonnees die virussen of spam versturen of zich schuldig maken aan digitale inbraak(pogingen). Als de klacht gegrond is, moeten abusedesks maatregelen nemen. Ze kunnen de betreffende abonnee bijvoorbeeld afsluiten of adviseren over het verwijderen van een virus.

Versatel maakt het het meest bond en laat nooit iets van zich horen. Klagers ontvangen zelfs geen geautomatiseerd bericht. Wanadoo en @Home scoren ook slecht. Verder laat de abusedesk van KPN / Planet Internet de nodige steken vallen. Dit blijkt uit een onderzoek van Webwereld naar de kwaliteit van de abusedesks van tien grote Nederlandse internetaanbieders.

Tiscali komt als beste uit de test. De abusedesk van deze provider treedt adequaat op tegen abonnees die geïnfecteerd zijn met virussen. Ook XS4ALL, Casema, Chello en Multikabel scoren verhoudingsgewijs goed.

Bij het uitvoeren van het onderzoek heeft Webwereld hulp gehad van de zakelijke provider BIT, die zelf een virus-blacklist bijhoudt.