AMSTERDAM - Ruim één miljoen Nederlandse huishoudens bellen via internet (VoIP). Tachtig procent geeft kostenbesparing op als reden om voor VoIP te kiezen. Dat blijkt uit onderzoek van TNS NIPO.

Uit het onderzoek blijkt ook dat twaalf procent van de huishoudens die nog geen beschikking hebben over VoIP, plannen heeft om binnen drie maanden over te stappen. Bijna tachtig procent van de Nederlanders heeft geen directe plannen om VoIP in huis te halen.

De meeste Nederlanders die bellen via internet zijn daar tevreden over. Slechts drie procent wil binnen drie maanden het abonnement opzeggen. Zeven procent wil op korte termijn van aanbieder switchen.

Bedrijven

Ook Heliview maakte donderdag cijfers over internetbellen bekend. Volgens het onderzoeksbureau bellen steeds meer bedrijven via het web. Belde in oktober nog krap vijftien procent van de bedrijven met meer dan vijftig werknemers via VoIP, een half jaar later belt een kwart van deze bedrijven via internet.

De overheid maakt het meest gebruik van internetbellen. Van alle overheidsinstanties gebruikt 37 procent deze manier van telefoneren. De industrie-, bouw- en transportsector lopen achter met 22 procent.

Uit eerder onderzoek van Blauw bleek dat er nog veel onbekendheid is bij het publiek met bellen via internet. Misvattingen die leven bij het publiek hebben vooral betrekking op het gebruik van de computer ('de pc moet altijd aanstaan') en de kwaliteit van internetbellen.