AMSTERDAM - De Nederlandse online service voor het versturen van echte wenskaarten maakt de oversteek naar Amerika. Samen met kaartenproducent Hallmark, marktleider in de wenskaartenmarkt, wil het wereldwijd binnen 24 uur wenskaarten bij de mensen thuisbezorgen.

"De eerste stap is nu dat we dat in Amerika gaan doen. Daarna willen we naar Engeland, waar per hoofd van de bevolking per jaar de meeste kaarten worden verkocht", zegt directeur Johan van Vulpen. "Daarna willen we naar meer Engelstalige landen om uiteindelijk over de hele wereld in een dag kaarten te kunnen bezorgen."

Greetz.nl kreeg in Nederland naam door de actie 'Stuur Balkenende beterschapskaartje' tijdens de ziekenhuisperiode van Balkenende in 2004. Greetz riep toen iedereen op om via de site een kaart naar hem te sturen. Dat leverde 10.000 reacties op. Inmiddels zijn via Greetz 1 miljoen kaarten verzonden. Het bedrijf kan de kaarten zo snel verzenden omdat het lokaal drukt. Dat gaat ook gebeuren in de Verenigde Staten.

Foto's

Greetz werkt daar samen met Hallmark.com dat ongeveer 140 miljoen online bezoekers heeft. Zij versturen allemaal e-cards, maar kunnen die niet zelf maken en personaliseren. Dat is het bijzondere aan Greetz. Via het bedrijf kun je zelf je kaart samenstellen en zelfs voorzien van eigen foto's.

Greetz begint met een pilot onder twee miljoen bezoekers van Hallmark.com. Op den duur verwachten Greetz en Hallmark 320.000 wenskaarten per dag te verzorgen in Amerika. In Nederland zijn dat er nu drieduizend per dag. De directeuren van Greetz, Van Vulpen en Simen Schimmel, erkennen dat de marges niet groot zijn en het vooral om het volume zal gaan.

Enthousiast

Het marktaandeel moet omhoog, zegt Van Vulpen. Nu is dat in Nederland nog geen 1 procent. "Dat kan absoluut beter. Maar dat is het mooie aan ons product. Mensen zijn altijd erg enthousiast omdat ze zich afvragen hoe iemand zo snel een persoonlijke kaart kan sturen. Dan zitten die mensen al snel op je site om er wellicht ook een te versturen", aldus Schimmel.