AMSTERDAM - 'Sawafi', een Arabische zoekmachine, wil de strijd aangaan met giganten Google, MSN en Yahoo. De nieuwe zoekmachine, die in het laatste kwartaal van 2006 word gelanceerd, is een Saudisch-Duits initiatief met als doel de eerste echt Arabische zoekmachine te creëren.

Op dit moment zijn Google, MSN en Yahoo de enige zoekmachines die een basis zoekoptie hebben voor het Arabisch. Hermann Havermann, directeur van het Duitse internetbedrijf Seekport, zegt dat er op dit moment geen volledig Arabische zoekmachines zijn op het internet.

"Er zijn wel zogenaamde zoekmachines die in het Arabisch werken maar die bieden allemaal een 'directory search'. Als je kijkt naar de internationale zoekmachines dan zie je dat hun functionaliteit simpelweg niet bestaat", verklaarde Havermann tegenover Reuters.

Baidu

Sawafi hoopt het succes van de Chinese zoekmachine Baidu te kunnen evenaren. Baidu slaagde erin om in korte tijd honderd miljoen surfers binnen te halen. Havermann denkt dat de Arabische markt grote potentie biedt. "Er zijn tegenwoordig 100 miljoen webpagina's in het Arabisch. Dat is helemaal niks, slechts 0,2 procent van het World Wide Web."

In de Arabische wereld, waar 280 miljoen mensen wonen, is internetpenetratie nog laag. Maar verwacht wordt dat dit de komende jaren snel zal veranderen. Daarnaast zijn er grote Arabische gemeenschappen in de Verenigde Staten en Europa. Madar, een internetonderzoeksbureau uit Dubai, verwacht dat het aantal Arabische internetgebruikers zal stijgen van 16 miljoen in 2004 naar 43 miljoen in 2008.

Adverteerders

De nieuwe zoekmachine zal zich voornamelijk op Saudi-Arabië en Dubai gaan richten. "Zoekmachines zijn afhankelijk van adverteerders die voornamelijk in Dubai zitten.", aldus Havermann. "Daarnaast zit de gebruikersmarkt in Saudi-Arabië." Havermann verwacht dat de Arabische online adverteermarkt de komende twee jaar van 10 miljoen dollar per jaar zal stijgen naar 150 miljoen dollar.