AMSTERDAM - De SP heeft een offensief gelanceerd tegen de overheidscampagne 'Wat voor eikel ben jij', die is gericht op jongeren. De partij vindt de campagne van Nederland Veilig ongepast en respectloos.

De campagne is bedoeld om overlast en criminaliteit bespreekbaar te maken en jongeren aan het denken te zetten over hun eigen verantwoordelijkheid als het gaat om geweld.

Verspilling belastinggeld

Nederland Veilig meent dat jongeren in hun eigen taal worden aangesproken. De campagne zou één miljoen euro hebben gekost. Tweede-Kamerlid Ewout Irrang van de SP noemt dit verspilling van belastinggeld.

Volgens hem is uit enquêtes gebleken dat jongeren zich niets van dit soort campagnes aantrekken. Ook vindt hij het ongepast dat de overheid op haar website reclame maakt voor softwarebedrijf Microsoft.

Arrogante houding

De socialistische jongerenorganisatie Rood vindt de houding van de regering ten opzichte van jongeren arrogant. De organisatie kan zich niet vinden in de vraag van de regering wat vóór eikel je bent. Het zou moeten gaan om de vraag óf je een eikel bent.

De tegenactie van de SP heet 'Wat voor eikels zijn jullie' en is gericht tegen de overheid. Bezoekers kunnen op de bijbehorende website de 'über-eikel' van het kabinet kiezen.