ST. JANSSTEEN - Het thuiswinkelbedrijf Neckermann schrapt in Nederland honderd van de ruim achthonderd banen. Ongeveer 75 werknemers moeten de vestigingen in Hulst en Terneuzen gedwongen verlaten. De onderneming reageert daarmee op verliezen en een gedaalde omzet in 2005. Neckermann wil zich helemaal richten op de verkoop via internet en heeft daarom .com aan zijn naam toegevoegd.

"Wij moeten veel sneller gaan reageren op veranderende marktomstandigheden", zei directeur K. Gabriëls woensdag in een toelichting. "Neckermann moet sneller prijscorrecties kunnen toepassen, grotere collecties aanbieden en meer communiceren met de klant."

Gabriëls zegt met de reorganisatie ook te anticiperen op de gevolgen van het besluit van minister Zalm (Financiën) om de maximaal toegestane kredietrente te verlagen van 21 naar 16 procent. De postorderbedrijven hebben dit besluit vorige week in een kort geding aangevochten omdat zij vaak hoge rentes rekenen. Zij hebben daarbij ook gewaarschuwd voor ontslagrondes als de hoge rentes niet terugkeren. Neckermann sluit nieuwe reorganisaties niet uit, aldus Gabriëls.

Neckermann is goed voor een jaaromzet van 250 miljoen euro. Het bedrijf wil niet zeggen hoe groot de omzetdaling vorig jaar was. Hetzelfde geldt voor de omvang van het verlies in 2005.

Wehkamp

Concurrent Wehkamp heeft zijn organisatie al eerder volledig ingericht op de verkoop via internet. Meer dan de helft van de omzet van dit postorderbedrijf uit Zwolle wordt via internet behaald. Bij Neckermann is dat ongeveer 40 procent. In het verleden waren catalogi de belangrijkste verkoopmotor.