AMSTERDAM - Docenten moeten leerlingen sturen bij het gebruik van informatie die is gevonden op internet. Dat zegt woordvoerder Marten Kircz van de Algemene Onderwijsbond, tevens docent Nederlands, dinsdag in een reactie op een rapport van onderzoeksbureau Motivaction. Uit onderzoek is gebleken dat tachtig procent van de scholieren online gevonden informatie bijna nooit checkt.

Kinderen kunnen zelf niet beoordelen of informatie juist is of niet. Daarvoor hebben zij te weinig kennis over het onderwerp, zegt Kircz. Docenten hebben deze voorkennis wel en moeten scholieren daarom sturen. Dit kunnen zij doen door scholieren een beperkt aantal internetsites te laten gebruiken. "Hiervoor moet de docent al voorwerk doen."

Leerlingen moeten verder leren op zoek te gaan naar de bronnen van de informatie, zegt Kircz. "Zij moeten de waarde van de bronnen leren in schatten." Dit kunnen zij volgens de woordvoerder niet alleen. Hierbij moeten docenten hen helpen. Verschillende scholen sturen hun leerlingen al meer in het internetgebruik, zegt de woordvoerder. "Hier zouden alle scholen aandacht aan moeten besteden."

Verantwoordelijk

Motivaction heeft 562 scholieren in de leeftijd van 12 tot 17 jaar ondervraagd. Bijna negentig procent van hen haalt informatie voor een opdracht van internet. Meer dan tachtig procent checkt de online gevonden informatie bijna nooit. "Dit is echt een zaak van de scholen", zegt woordvoerder Marian Besterlink van het ministerie van Onderwijs. "Zij zijn verantwoordelijk voor het internetgebruik van de leerlingen."